W związku z wprowadzeniem na terenie Polski stanu epidemii oraz przyjętej w dniu 31 marca 2020 roku tzw. Tarczy antykryzysowej, wejście w życie zmian w zakresie prawa konsumenckiego zostało przesunięte do dnia 1 stycznia 2021 roku.
Planowane zmiany nakładają na przedsiębiorców szereg zmian związanych z utworzeniem „trzeciej kategorii podmiotów”, z którymi będzie można zawrzeć umowę (konsumentami, przedsiębiorcami oraz osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą zawierającymi umowę nieposiadającą zawodowego charakteru). Przedsiębiorcy tym samym zyskali dodatkowy czas na dostosowanie swojej dokumentacji (w szczególności umów, ogólnych warunków sprzedaży czy regulaminów produktowych) do nadchodzących zmian.
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 3855 kc przepisy dotyczące konsumenta zawarte w art. 3851 – 3853 kc stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla niej charakteru zawodowego wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Wprowadzone zmiany w prawie konsumenckim dają jednoosobowym przedsiębiorcom analogiczną ochronę, jaką posiadają konsumenci, w szczególności:
- możliwość składania reklamacji dotyczących zakupionych przedmiotów, natomiast sprzedawcy będą ponosić odpowiedzialność za wady z tytułu rękojmi;
- możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni od otrzymania zakupionego przedmiotu;
- wobec przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą nie będzie można stosować nieuczciwych postanowień umownych, tzw. klauzul abuzywnych.
Zmiany wskazane powyżej nakładają na sprzedawców szereg zobowiązań związanych z dostosowaniem regulaminu sklepu internetowego, zasad rozpatrywania reklamacji, zmian w zapisach umownych oraz stosowanych wzorach oświadczeń pod kątem nowej kategorii odbiorcy.